روز قیامت ندای این الرجبیون طنینانداز میشود و بندگانی که از ماه رجب بهرهبرداری حداکثری برای خودسازی کردهاند، فراخوانده میشوند.
.......
«رجب ماه خدا، شعبان ماه رسول اکرم(ص) و رمضان ماه امت نبی مکرم اسلام(ص) است .»حضرت محمد(ص)
سلام بر ماه رجب
سلام بر ماه رجب، ماه پیوند بندگان با معبود مهربان، ماه بارش باران مهر و محبت الهی، ماه رسیدن به سر منزل مقصود، و ماه اُنس شب زندهدارانِ همیشه بیدار با محبوب و معبود بیهمتا.
سلام بر هلال رجب که آمدنش مژده پایان اندوه است و بدر آنْ یادآور تولد ماه تمام، امامِ هُمام و حیدر کرّار و پایانشْ نوید رهایی بشر از جهل و نادانی، شکوفایی اخلاق انسانی، بعثت آن بزرگْ مردِ تاریخ برای همیشه زمان.
سلام بر بهار مناجات و بندگی. سلام بر نجوای شبانه اهالی رجب. سلام بر شبهای رجب که پذیرای زاهدان است و سلام بر روزهایش که میزبان عاشقان وصال الهی است و سلام بر لحظه لحظه رجب که شاهد ذکرِ ذاکران است.
موضوع : راه رستگاری
(تفسیر آیه 77 سوره حج)
«یا ایها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا واعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون»
«ای کسانی که ایمان آورده اید! رکوع کنید و سجود نمایید و پروردگارتان را عبادت کنید و کارهای نیک انجام دهید، باشد که رستگار شوید.»
سیمای آیه
در این آیه ، خداوند مهربان ، بندگان مؤمنش را با صدا زدن ، مورد مهر و محبت ویژه خود قرار می دهد و از آنها می خواهد ، نماز بجای آورده ، خدا را عبادت نموده و کارهای خیر انجام دهند . آیه در پایان می فرماید : امید است با انجام این اعمال خیر ، رستگار گردید.
بهترین راه قرائت و فهم قرآن کریم چیست؟
پاسخ(1) : بهترین راه براى قرائت همراه با ادراک و فهم قرآن این است که انسان همراه با قرائت سور قرآنى، معانى آن را در ذهن و نظر قرار دهد، و با هر آیهٔ در درون و نهاد خود گفتگو نماید، در آیهٔ عذاب از خداوند، طلب مغفرت و در آیهٔ رحمت از خداى سبحان طلب گذشت کند و بشیر بودن و نذیر بودن خداوند در آیات را مشاهده نماید و از هر مطلبى که قرآن افاده مىنماید نکتهٔ علمى مربوط به آن را برداشت نماید.
در هنگام تلاوت قرآن با زبان، کلمات از راه گوش به سمع انسان مىرسد که معناى آن نیز باید به دل و جان نفوذ کند و اگر دل بسته باشد، معنا به آن نفوذ نمىنماید، قرآن کریم در این مورد مىفرماید: «أفلا یَتَدبّرونَ القرآن أم على قلوبٍ اقفالها»(محمد/24) آیا در قرآن تدبر نمىکنند یا بر دلها قفلهایى نهاده شده است؟ و در آیهٔ دیگر مىفرماید: «کلاّ بل رانَ على قلوبهم ما کانوا یکسبون»(مطففین/14) یعنى؛ بر قلبهاى آنها با آنچه کسب کردهاند زنگار نشسته است.
گناه، غفلت و علائق به دنیا، دل را قفل مىکند و مىبندد و معارف قرآنى در این قلبها نفوذ نمىکند و انسان باید از راه باز کردن دل و زدودن «رین» و «چرک» از آن، زمینهٔ نفوذ معنا را به جان خود فراهم آورد. چون این زمینه فراهم شود تلاوت آیات قرآن موجب لذّت مىشود. فرد با ورود به هر آیهاى اگر مشتمل بر خیرات، معرفت، علم و مانند آن باشد، مضمون آن را مسألت مىکند و اگر ناظر به عذاب و مانند آن باشد نجات از آن را از خداوند طلب مىنماید.
-----------------------------------------------
1- حضرت آیت الله جوادی آملی
آیا تلاوت قرآن بدون فهم معانی اثر و فایدهاى دارد؟
پاسخ(1) : اگر اهمیت و فضیلت تلاوت قرآن براى ما روشن شود و بدانیم که قرآن تکلم و سخن گفتن خداوند با ما است، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشیم، هیچ گاه حاضر نمىشویم بین خود و قرآن فاصله بیندازیم و هرگز از فیض عظیم آن، حداقل با تلاوت پنجاه آیه در شبانهروز، محروم نمىگردیم.
خداى سبحان، رسول الله (ص) را مستقیماً تحت ولایت خود معرفى کرده، مىفرماید: «إنّ ولیّى الله الّذى نزّل الکتاب و هو یتولّى الصّالحین»(اعراف/196) .
این آیهٔ کریمه حاوى چند مطلب است:
اول آن که مىفرماید خدا ولى رسول الله است «ان ولیّى الله»
دوم آن که همان خدایى، ولى رسول الله است که قرآن را نازل فرموده «الّذى نزل الکتاب»
سوم آن که خداوند متولّى صالحین است «و هو یتولّى الصالحین».
با توجه به این سه نکته مىفهمیم، راه این که خدا ولّى انسان باشد، آن است که انسان، صالح بشود و تا صالح نگردد تحت ولایت الله نخواهد بود و خدا هم تولى او را نخواهد پذیرفت و بهترین راه صلاح، هم اُنس با قرآن است. این جمله که مىفرماید ولّى رسول الله (ص)، خدایى است که قرآن را نازل کرده از باب تعلیق حکم بر وصف مىباشد که مشعر به علیّت است؛ یعنى اگر کسى به قرآن عمل کند صالح مىشود و اگر خداوند بخواهد «ولّى» کسى بشود، از راه قرآن، ولایت و تدبیر او را اعمال مىکند.
به همین دلیل مىفرماید: «فاقرءوا ما تیسّر من القرآن»(مزمل/20) آن مقدارى که براى شما میسّر است قرآن تلاوت کنید و با این کتاب الهى مأنوس باشید. حتّى اگر معناى بعضى از آیات و سور براى شما روشن نشد، نگویید خواندن بدون ادراک چه اثرى دارد. چون قرآن، کلام آدمى نیست که اگر کسى معنایش را نداند خواندنش بىثمر باشد؛ بلکه نورى الهى است که خواندن آن به تنهایى عبادت است گرچه به معنایش آگاهى نداشته باشد.
-----------------------------------------------
1- حضرت آیت الله جوادی آملی
سوره ای که دو بار نازل شد! درباره ی سوره مبارکه حمد
سر آغاز گفتار نام خداست
که رحمتگر و مهربان خلق راست
ستـایــش بــود ویــژه کـــردگــار که بـر عالمین است پروردگار
که بخشنده و مهربان است نیز بـــود صـاحب عـرصه رستخیز
تـو را می پـرستیم تنـها و بـس نــداریـم یـاور به غـیـر تـو کس
بشو هـادی مـا بـه راه درسـت ره آنـکـه مـنـعم زنعمات توست
نه آنان که خشمت بر ایشان رواست نـه آنها که هستند گمـره ز راست
(ترجمه منظوم سوره حمد توسط امید مجد)
-------------------------------------------------------------------------------------------
امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: اگر سوره حمد هفتاد مرتبه به شخص مردهاى خوانده شده، و خداوند متعال روح او را به بدنش برگرداند، عجبى در این امر نباشد.
--------------------------------------------------------------------------
از امام محمدباقر(علیه السلام) نقل مىکنند که: اگر کسى را سوره حمد بهبودى و عافیت نبخشد، چیزى او را بهبودى نخواهد بخشید.
--------------------------------------------------------------------------